2013. okt. 11.
Az
iskolai végzettség nem csak egy papír
Az
iskolapadban töltött idő munkaerő-piaci értékei
A
diákok többsége a könnyű elhelyezkedés és a jobb
karrierlehetőség reményében kezdi meg a tanulmányait.
Munkavállalási tanácsadóként az a tapasztalatom, hogy
ennek ellenére sok végzett tanuló az álláskeresési folyamatban
nem jól képviseli az „oklevelét” és az iskolapadban töltött
idejét.
Pedig
a végzettség megszerzéséhez is rögös az út, amit tudatosan fel
lehetne használni az álláskereséséi stratégiánkhoz. Nézzük a
miérteket és a hogyanokat….
A
megfogalmazott karrierépítés
A munkáltató egy állásinterjún
könnyebben dönt egy érdeklődő mellett, ha az elkötelezett,
motivált és lojális munkaerőnek tűnik. Ezeket a
tulajdonságainkat egyszerűen lehet bizonyítani magunkról: be kell
mutatni, hogy már gyerek/fiatal korunk óta tudatosan erre a pályára
készültünk, ezért választottuk ezt a szakmai képzést és a
karrierünk csúcsaként csak ezt a munkáltatót tudjuk elképzelni.
Interjúhelyzetből egy példa:
Már gyerekkoromban is boltosdit játszottunk a barátnőimmel, és
amikor anyukámmal vásárolgattunk mindig figyeltem az eladókat is,
hogy hogyan is csinálják. A szakmaválasztásomnál egyértelmű
volt, hogy a bolti eladó OKJ-s végzettséget szerzem meg. Mivel
szeretek vásárlókkal törődni, ezért egy olyan kisboltban tudnám
legjobban kamatoztatni a képességeimet, mint az Öné.
Iskolai
kapcsolatrendszer
A képzés alatt nem csak ezért
érdemes ’jótanulónak’ mutatkozni, hogy sok ötöst söpörjünk
be, hanem azért is, mert sok oktatónak, tanárnak van saját
cége/vállalkozása vagy nagyobb kapcsolatrendszere releváns
munkáltatókhoz, így egy-egy ajánlás vagy egy-egy konkrét
munkáltatói elérhetőség különösen jól jöhet nekünk az
álláskeresés idején.
A gyakorlati helyen fokozottan
figyelni kell a jó benyomás keltésre, mert a munkáltatóknál az
egyik leghatékonyabb/legsikeresebb/legnépszerűbb
munkaerő-kiválasztási forma a gyakornokok közül véglegesíteni
a leendő munkatársat.
Az osztálytársakban rejlő
segítői készséget se becsüljük alá, hiszen – ha esetleg –
ő hamarabb elhelyezkedik, már ott dolgozóként, könnyebben be tud
ajánlani minket.
Képzés,
mint „munkahelymegtartási” képességek fejlesztése
Az hogy napi több órát
iskolapadban ülünk, hogy rendszeresen házi feladatokat írunk,
hogy önállóan fel kell készülnünk és számot kell adni szakmai
tudásunkról, hogy szimpátiát kell kialakítanunk a tanárainkban
ez mind nagyon is hasonlít a munkahelyi szituációkra, légkörre.
Az állásinterjúkon érdemes (leginkább a pályakezdők élhetnek
ezzel a fogással) bemutatni, hogy mennyi és milyen szabályokat
kellett betartanunk, hogyan alkalmazkodtunk a különböző váratlan
helyzetekhez, hogyan jöttünk ki a különböző osztálytársainkkal,
hogyan küzdöttük le a vizsgadrukkokat, stb…
Összességében
elmondható, hogy számos munkaerő-piaci előnye van a képzésben
töltött időnek, az álláskeresési folyamatot nagyban tudja
segíteni … már csak ügyesen kell előnyünkre fordítani …
Eszik Édua
munkavállalási tanácsadó
...folytatása
következik.